Fietstocht rond Karuta en op weg naar Farmer House Valley Lodge

6 oktober 2016 - Ngorongoro Crater, Tanzania

Vanmorgen ging de wekker om 06.15 uur. Lekker vroeg maar er staat ook wel wat op het programma.
Om 07.45 uur rijden we weg van Maramboi Tented Camp. We hebben er heel erg genoten, zijn benieuwd waar wij vandaag uitkomen.
De reis gaat naar Karatu, over weer prima geasfalteerde wegen, langs vele dorpjes en politiecontroles. Die zijn hier overal aanwezig en staan vaak met 3/4 man/vrouw te controleren, zagen zelfs een hand snelheidsmeter, goede zaak.
Karutu is een stad met 15.000 inwoners. We gaan een totaal ander gebied binnen. De grond is overal rood vanwege vulkanisch gesteente. Het is hele vruchtbare grond vandaar dat de landbouw hier op de eerste plaats staat. Er wonen andere stammen die zich voornamelijk bezig houden met veeteelt en landbouw. We passeren onderweg een school die gebouwd is door de Sjamaan die daar in de buurt woont. Hij heeft 24 vrouwen en 61 kinderen. De school is uiteraard voor zijn eigen kinderen maar ook voor de kinderen in de omgeving.
De Sjamaan heeft een enorme veestapel die dagelijks gehoed wordt door jonge mensen.
Hij heeft een geweldige reputatie. Je kunt er voor alles terecht. Lichamelijke, geestelijke of spirituele klachten. Je betaald niets. Dat doe je pas als je klachtenvrij bent. Afhankelijk wat je kunt missen betaal je met een koe, een geit of een schaap. Hij is dan ook heel rijk.
De gids brengt ons naar een kantoortje in de stad waar onze mountain bike tour begint, helmen pasmaken voor onze veiligheid en even proefdraaien. Onze gids legt uit dat we eerst naar bananen plantages gaan. Er zijn in dit gebied vele verschillende soorten, gele, rode, groene, kleine, grote etc etc. Bij een plantage waar wij stoppen vertelt hij dat uit de grote groen bloem de tros banaantjes komen met aan het eind een rode bloem, die later afgeknipt om de bananen te laten rijpen.
Verderop komen wij bij een gebouwtje met wel 70 piepkleine ukkies die op de kinder crèche zijn en voor ons telden tot 100 duurde even, krijsend en heel enthousiast.
Een "bierbrouwerij" waar lokaal bananen bier wordt gebrouwen door vrouwen, was het volgende adres. Tussen wat hutjes was een grote ketel op een groot houtvuur waarin een sap van bananen aan het koken was. Vervolgens moest dit afkoelen en volgde een fermentatieproces en word er maltpoeder aan toegevoegd. Na een paar dagen kan het gedronken worden, ons smaakte het niet echt.
Natuurlijk ook nog een bedrijfje bezoeken waar 20 mannen uit Mozambique hout bewerken. De houtsoorten die zij gebruiken zijn ebbenhout, mahoniehout en rozenhout. Het aanbod van vervaardigde producten was enorm. Toch noch een paar aardige kunstwerkjes gekocht.
Tenslotte, wij hadden al aangegeven dat wij het genoeg vonden, toch nog een kunstenaarsgroep bezoeken, waar heel veel schilderijen van lokale kunstenaars stonden die wij "mochten bekijken en zelfs kopen", waren na enkele minuten weg.
Het begin van onze fietstocht, om 09.15, vond ik erg spannend. Het was een gebruikte fiets met nog wel wat gebruiksaanwijzingen en de voornamelijk zandwegen rond het stadje zijn alleen maar hobbelig met overal stenen in de harde aarde, dat vraagt focussen, maar om 12.15 uur waren we weer veilig en onbeschadigd terug.
Inmiddels redelijke trek gekregen en Ely gaat met ons onderweg naar Farm Hous Valley Lodge een uurtje nog rijden.
Bij aankomst blijken wij in het net nieuwe deel te logeren. Een aantal mooie lodges met een prachtige tuin eromheen. Alles prachtig groen met overal bloemen en een zee van rust.
We gaan eerst lunchen want we hebben enorme trek en dan komt er een drie gangen lunch. We moesten er om lachen want die hoeveelheid eten is toch teveel voor ons. We eten van alles wat en drinken er een heeerlijk glas wijn bij.
Dan naar onze lodge die er prachtig uitziet met een heerlijk groot bed en mooie grote badkamer.
Vanmiddag zijn we VRIJ! Ook heerlijk om even niets doen.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben gaan we naar het zwembad en kruipen op een zonnebed met parasol. Marjo maakt zelfs een rondje in het STEENkoude water. Genieten verder van de rust, de zon en elkaar.
Morgen worden we om 07.30 uur opgehaald voor de tour naar de Ngorongoro krater, wordt vast weer een mooie gamedrive met veel dieren.
Tot dan...

1. Frits mulder:
    6 oktober 2016
    Wat mooi om weer te horen dat jullie er weer bijzondere momenten hebben op zitten. Een middag vrij is natuurlijk ook wel even lekker tenslotte is het vakantie.
    Blijf genieten

Frits