Zaterdag 8 oktober. Op naar de Serengeti

8 oktober 2016 - Serengeti National Park, Tanzania

Om 06.30 uur de wekker want vandaag gaan we naar de Serengeti, staat voor "oneindig land".
We vertrekken op tijd 08.00 uur. Eerst even langs het verblijf van Eli omdat hij een vergunning heeft vergeten, was natuurlijk geen probleem we hebben de hele dag nog voor ons. Daarna weer op weg naar Ngorongoro Conservation Area en moeten bij de toegangspoort stoppen om Eli met al z'n papieren toestemming te halen en te betalen om door te rijden.  Hierna volgt alleen nog maar een gravelweg die ons eerst omhoog naar de kraterrand brengt en vervolgens deze een hele tijd volgt. Wij passeren de kruising naar de krater en gaan verder richting Serengeti.
De weg is erg hobbelig en het rijden maakt ook behoorlijk veel lawaai, maar de omgeving is indrukwekkend, grote vlaktes en heuvels en zien dan tegen de helling een prachtige groep van 11 giraffes, langzaam voortbewegend, even bij elkaar stoppen en dan weer verder.
Op onze tocht passeren we prachtige kleine dorpjes van de Masai. Bij een korte stop om hiervan een foto te maken komt een Masai  herdersjongetje naar Marjo en vroeg of zij een foto van hem wilde maken, maar daarna hield hij wel z'n hand op en vroeg 5 dollar. Marjo zei nee hoor en de prijs zakte naar één dollar, maar op advies van Eli gaf zij niets en reden wij door.
Onze eerste stop was bij de Oldupai Kloof, een belangrijke paleontologische vindplaats. Er is een museum met o.a. een afgietsel van de ongeveer 3,6 miljoen jaar oude voetafdrukken, die in 1976 in Laetoli zijn ontdekt.
We krijgen uitleg over wat er in de kloof en omgeving was gevonden en de geschiedenis van miljoenen jaren. Daarna konden we het museum bekijken.
We vervolgen onze weg naar de poort van de Serengenti. Ely moet daar weer een aantal formaliteiten verrichten en hier ontmoeten we de laatste Masia mannen. Op de Serengenti woont niemand, er zijn alleen een aantal Tented Camps maar dat is het,
Het eerste wat we zien is de Secretarisvogel een prachtige vogel, op hoge poten, die we een tijdje gadeslaan.
We rijden lang over uitgestrekte vkakten zonder verder dieren te zien, maar uiteindelijk komen er toch een paar zoals struisvogels, een aantal gazelles, zebra's en gnoes.
Dan zien we een luipaard! Hij ligt in een boom te luieren en verplaatst zich zo nu en dan een beetje. Een enorm groot mannetjesdier.
In een boom zien we Baboom apen. Luieren en vlooien met elkaar.
We zien een klein hert zij noemen hem de Reed Buck. We komen twee poelen tegen met nijlpaarden. Dan opeens een kleine poel waar twee moeder leeuwen met een stuk of 5 jongen zich ophouden. Een moeder ligt in het water en één op de kant, hun jongen vermaken zich.
We ontmoeten op verschillende plaatsen twee paren leeuwen, enkele honderden zebra's en gnoes migrerend op hun weg door de Serengenti. (Migreren betekent hier van Noord naar zuid en later weer terug)
Hyena's treffen we op meerdere plaatsen aan. En dan komt er opeens een olifantenfamilie voorbij heel stil en rustig, indrukwekkend. Struisvogels zien we meerdere keren in paren voorbij gaan en honderden gazelles op de vlakte. Vele vogels, nijlganzen en parelhoenders zien we op onze weg.
Alle dieren in hun natuurlijke habitat. (Hoezo dierentuinen?)
Uiteindelijk, het is bijna vijf uur en hebben zeker 7 uur gereden, rijden wij naar het Tentenkamp, waar wij vrolijk worden begroet en tekst en uitleg krijgen van een medewerker over het reilen en zeilen.
Uiteindelijk worden wij naar tent 3 gebracht en kregen een rondleiding. Hier een douche, koortje links omlaag trekken gaat het water lopen uitdoen is rechts trekken. Moesten wel eerst wachten totdat er buiten temmers water in het douchevat werden gestort, maar uiteindelijk hadden wij genoeg warm water. Drie schakelaartjes aan een draadje lieten de peertjes aan het plafond, de wc of de douche aangaan.
Om 19.30 volgde het warm eten, een lekker soepje, en rijst met beef, stukje kip en spinazie en gebakken aubergine, toetje na. Alles in het halfdonker en buiten met een tentafdak
Na toch lekker gegeten te hebben werden wij in het pikke donker naar onze tent gebracht, waar wij dit verslag hebben geschreven en toen naar bed zijn gegaan.
Oh ja, wifi hebben wij niet maandag komt alles pas weer online.