Zondag 9 oktober. De hele dag door de Serengeti

9 oktober 2016 - Serengeti National Park, Tanzania

Vannacht als een blok geslapen, na die lange dag van gisteren (zaterdag), geen olifanten of leeuwen gehoord alleen schuifelde er iets langs onze tent, was te handelen. Slaapdronken 'snachts naar de toilet gaan was wel een ding, grond loopt iets omhoog en dan lijkt het echt of je dronken ben en moet je oppassen dat je niet stoot of omvalt. Ook dat hebben wij gelukkig overleefd. Voordat wij opstonden toch nog even genoten van het uitzicht over de Serengeti en ons toen ook realiseerden hoe mooi het is dat wij dit mee mogen maken.
Buiten werd het warme water voor de douche in de "stortbak gedaan en hoorden we dat het klaar was, Marjo onder de douche, haren niet wassen, want allleen van 18.00 tot 22.00 wordt de generator gestart om de telefoons op te laden en de haardrogers en krultangen blijven dus in de tas, twee dagen dus even af zien, tot wij morgen (maandag) in ons hotel op Zanzibar zijn aangekomen.
Na het ontbijt en het laten klaarmaken van een lunchpakket was Eli ook klaar om op weg te gaan, precies 08.00 uur, zoals afgesproken.
Het eerste waar we naar toe gaan is het gebied waar de migratie goed te zien is.
Honderden zebra's en nog meer gnoes zijn op weg. De huidige populatie zebra's is 700.000 de gnoes zijn met 2,5 miljoen dieren. De zebra's leiden de migratie gevolgd door de gnoes en aansluitend de impala's. Dat de populatie zo is uitgebreid komt m.n. door een strak beleid en het bestrijden van stropers. De Japanse en Duitse regering hebben 50 jeeps ter beschikking gesteld opdat rangers in de parken hun werk kunnen doen en stropers kunnen tegenhouden.
Midden op de dorre vlakten staan her en der verspreid prachtige bloemen, zoals b.v. de fire ball lelie en de pink ink flower.
Op weg naar luipaarden en cheeta's ontmoeten we eerst een groep Baboom apen. Ze spelen samen, vlooien elkaar en drinken water. Zo te zien is het een modderpoel waar ze uit drinken. Deze apen nemen echter hele kleine nipjes van het "schone" oppervlakte water.
Aan de kant van de weg ligt een jonge leeuw en even verder op loopt de leeuwin. Ely legt ons uit dat dit stel op het punt staat te gaan paren. De leeuwin geeft aan wanneer ze klaar is. We wachten heel kort en dan is het zover. Met zijn grote lichaam kruipt hij op de leeuwin en gromt hard als hij haar neemt. Het is van korte duur. Hij gaat er rustig naast zitten en de leeuwin ligt op haar rug is de zon met haar poten omhoog. Waarschijnlijk komt ze bij van deze hevige vrijpartij. Als ze zwanger is zal ze over 4 maanden haar jong baren.
Onze zoektocht heeft resultaat. In een boom ligt een enorm luipaard in de schaduw te luieren. Zijn lange staart zwiept af en toe wat heen en weer. We wachten omdat de verwachting is dat hij zich zal verplaatsen. Het enige wat hij doet is zijn hoofd een keer omhoog om dan weer te gaan liggen.
De uitgestrekte, dorre en soms groene, vlakten zijn imponerend. Zo nu en dan staat en een solitaire boom die op zijn manier indruk maakt.
De secretarisvogel zien we meerdere keren. Parmantig en statig loopt hij over de vlakten.
In een veel groener gebied met bomen en een waterpoel lopen ook statig en stil een aantal giraffen. Her en der een hapje nemend van een boom. Prachtige elegante dieren zijn het.
Iets verder is ook onze picknickplek waar weer velen hun lunchpakketje nuttigen en even uitrusten van toch weer meer dan 4 uur gamedriven (Eli, die ons over de Serengeti rijdt op zoek naar dieren). Na een interessante ronde over eeen pad met allerlei voorlichtingsborden over de Serengeti , spreken wij af dat om ongeveer 16.00 uur wij weer in het kamp wilde zijn, zouden dan meer dan 7 uur onderweg zijn geweest en dat was wel,genoeg. Dus op weg voor de laatste toer oper de Serengeti, wij hebben toch wel het "once in a lifetime" gevoel.
In een poel ligt een krokodil stil in de zon, wachtend denk ik totdat het regenseizoen komt en hij weer uitgebreid kan zwemmen.
Even verderop liggen onder een boom twee leeuwinnen met hun kroost. Een van de jongen wordt gezoogd. De jongen zijn niet ouder dan twee weken. Prachtige kleine wollige dieren. Je vergeet bijna dat het wilde dieren zijn.
Verder kwamen wij nog ontelbaar soorten dieren tegen b.v. de antilopen, wat een verzamelnaam is voor een groot aantal dieren, zoals Harte Beest, Topi, Grand Gazelle, Thompson Gazelle, Impala en de steenbok, welke wij allemaal gezien hebben. Ook kwamen wij nog tegen een grondeekhoorn, weer een groot aantal hyena's, ook enkele bij een gedood beest, waarvan er een z'n poot in zijn bek had, verder liggen zij ook graag in de modder, lijken dan wel echt zwijnen en gieren die in de bomen op een lekker hapje zaten te wachten.
Vlak voor het kamp stopt Eli nog bij een boompje met takken waaraan heel harde stekels en bolletjes zitten welke laatste kleine openingen hebben zodat de wind erdoor kan blazen wat een fluitend geluid maakt. In de bolletjes zijn ook "gehuisvest", die een symbiotische relatie met de boom hebben want zij beschermen deze tegen andere dieren. Als b.v. een giraffe probeert van de boom te eten vallen de mieren de giraffe aan door in zijn neus te bijten.
Tenslotte komen wij aan in het kamp en maken gelijk een afspraak voor het storten van warm water in de douchebak, wij zijn zo vies door het stof, de hitte en het transpireren dat een douche alleen nog maar redding kan brengen.
Schoon en met een voldoen gevoel van een laatste dag over de Serengeti gamedriven zitten wij aan het kampvuur om dit verslag te schrijven, de foto's te rangschikken en in afwachting van ons diner.
Het was weer een mooie dag, morgen (maandag) brengt Eli ons naar Seronera airstrip om dan met een binnenlandse vlucht (12- persoon vliegtuig) naar Zanzibar te vliegen en nemen wij ook van hem afscheid.

Enige details over de Serengeti National Park
Het is het beroemdste wildreservaat van de wereld en het is ook werelderfgoed.
Het park meet 14.763 km2 en het totale Serengeti Ecosysteem beslaat 25.000 km2,
1/3 van het park bestaat uit grasvlakten en deze vlakten spelen hun rol in de jaarlijkse trek van circa 2 miljoen wilde dieren.

1. Astrid:
    10 oktober 2016
    Super!! Wat hebbn jullie veel soorten dieren gezien!! Om nooit meer te vergeten.
  2. Gina:
    12 oktober 2016
    Lieve Marjo en Hans,

Half zeven in de ochtend,het leven begint is buiten te horen.
    De twee vrouwen slapen nog heel stil voordat de afdeling wakker wordt.
    Vandaag naar de Poort spannend maar ik ben toe aan een nieuwe uitdaging.
    Loop met rekje en krukken een heel verschil
    Stapje voor stapje van dag to dag.

Wat een prachtig verhaal van jullie Savannah trip.
    Zoveel gezien kan het nog allemaal binnenkomen?
    Veel verschillende dieren te samen moet de wereld eens goed naar kijken.
    Statige giraffen wat een schoonheid toch.
    Once in a life time schrijven jullie, zo'n reis vergeet je je leven niet meer,zoveel mooie herinneringen.
    Dank voor het uitgebreide verslag nu ga ik Zanzibar lezen,ook weer bijzonder.
    De foto's geven een goed beeld van de trip.
    Lieve schatten, fijne dagen in een nieuwe omgeving.
    Liefs en dikke knuffels,
    Jullie vriendin,
    Gina.xx
  3. Reine:
    12 oktober 2016
    Wauw! Wilde beesten in hun natuurlijke wilde omgeving, dat is het mooiste wat er is!
    Hoop dat het voor jullie een onvergetelijke ervaring is, ook slapen in de wildernis nou ja (luxe tent met wastafel en een buiten douche met warm water) helemaal Top!!!
    liefs Reine