Naar een Masai dorp en het Tarangiri National Park

5 oktober 2016 - Tarangire National Park, Tanzania

De wekker om 06.30 uur. Beetje vroeg voor een vakantie.
Douchen, ontbijten, lunchboxen klaarmaken en dan is Ely er.
We gaan als eerste naar een Masai dorp.
Onderweg zien we een giraffe, hij is moeilijk te zien omdat zijn kleuren zo overeen komen met de omgeving.
In het Masai dorp worden we ontvangen door Lobullo hij is de chief van meerdere Masai dorpen. De chief en zijn zoon van dit dorp begroeten ons ook allerhartelijkst.
We mogen rondwandelen, foto's maken en alles vragen.
We worden als snel gescheiden. Lobullo gaat met Hans het dorp door, de veestapel bekijken en allerlei zaken bespreken. Mannen onder elkaar en vraagt hij hoeveel koeien ik moest betalen voor mijn vrouw, was lachen.
Ik word bij een groep vrouwen uitgenodigd die allerlei mooie sieraden aan het maken zijn. Kinderen en kleinkinderen zitten hier ook bij. Af en toe krijgt een klein kind nogeven borstvoeding om daarna weer te gaan spelen. Ik mag kralen rijgen. Het wordt me voorgedaan wat de bedoeling is. De oudste dame is een praatstok aan het versieren. Het is bijna af. De praatstok is voor de dorpsoudste. Als hij een vergadering heeft geeft hij de praatstok aan degene die mag spreken en die heeft dan de onverdeelde aandacht. De overigen moeten stil zijn. Degene die de praatstok heeft kan hem doorgeven aan een ander. En het ritueel gaat weer van voren af aan.
We krijgen Masai kleding aan en ik krijg allerlei sieraden om. Daarna wordt ik door de vrouwengroep meegenomen om te zingen en te dansen. Hans kijkt met Lobullo toe.
Tenslotte mogen we mee in het huis van de oudste dame. Vrouwen maken hun eigen huis. Er zijn altijd twee slaapplaatsen en een zit- en keukendeel. Zij is de eerste vrouw van haar man. Er zijn inmiddels 5 vrouwen. De eerste heeft het respect van de andere vrouwen. In de situatie van deze vrouw heeft zij met de anderen een huis gemaakt voor haar man. Haar man bekijkt per avond of en bij wie hij de nacht doorbrengt. In deze cultuur kan een man meerdere vrouwen hebben. Hij moet hen wel kunnen onderhouden zo ook de kinderen die voortkomen uit deze huwelijken.
Terug naar het huis, daarvan moet gezegd worden dat er tegenwoordig zoveel mogelijk buitenshuis gekookt wordt. De stammen hebben tegenwoordig last van jakhalzen en leeuwen die achter hun dieren aanzitten. Door het buiten koken moet er open vuur gemaakt worden. Hiermee worden de vijandelijke dieren op afstand gehouden.
We hebben een prachtige praatstok gekocht en een paar oorbellen. Ik kreeg een mooie armband.
Het afscheid was even hartelijk als de ontvangst.
We vervolgen onze weg naar het Tanguire National Park voor onze eerste game drive.
Ely heeft ons 4 uur door het park gereden op zoek naar de dieren.
We hebben gezien: kudu, olifanten, dik dik de kleinste gazelle, een leeuw die in het gras lag en waar we alleen de staart en een oor van zagen, apen, ontelbaar veel verschillende vogels, kleine soort krokodil, guiness hennen, en een soort grote marmot.
Ely kent overal het verhaal bij. Hij heeft een prachtig boek bij zich met alle dieren op foto. Op die manier kan hij ons er nog meer over vertellen. De wegen zijn uitermate hobbelig en daardoor ook wel vermoeiend reizen. Om 16.00 uur heeft hij ons weer terug gebracht naar ons verblijf.
Even bijkomen samen, nog even van de zon genieten op ons terras, opfrissen en naar happy hour bij het zwembad. Vandaar naar ons diner.
Morgen verplaatsen we ons weer.
Het was een prachtige dag.

1. Connie:
    5 oktober 2016
    Al zoveel mooie ervaringen in de eerste dagen. We genieten van de mooie foto's. En trekken met jullie mee.
    Liefs Cees en Connie
  2. Astrid:
    5 oktober 2016
    Hoe anders mensen kunnen leven.. om je ogen uit te kijkn!! Toch maar liever jullie eigen bruidsuite!!
    Veel plezier!
  3. Frits mulder:
    5 oktober 2016
    Weer genoten van jullie verhaal. Indrukwekkend hoe daar geleefd wordt en de andere cultuur die je ontmoet.
    En aan het eind van de dag toch bij je zwembad etc.
    De manier van leven en de andere gewoonten zijn indrukwekkend om mee te maken denk ik.
    Blijf genieten en tot snel
  4. Reine:
    6 oktober 2016
    Wat een indrukken al, en dat in het begin van jullie reis.
    Dan jullie prachtige slaapkamer met een uitzicht over de savanne, om jaloers op te worden.
    Hahaha! Hans dat is weer eens wat anders dan een militair uniform zo'n Massai outfit.
    Het staat jouw prachtig Marjo en weet Hans al hoeveel koeien jij waard bent?
    Fijn te weten dat jullie het super hebben, prachtige Lodge, happy hour bij het zwembad, heerlijk eten kortom genieten!!!!!!
    Enjoy lfs. R en W
  5. Gina:
    8 oktober 2016
    Lieve marjo en Hans.
    Wat fijn om jullie,op deze manier te kunnen volgen.
    Nog een paar verhalen en dan ben ik helemaal bij.
    Ongelooflijk wat jullie zien en beleven.
    De sjamaan heeft zijn best gedaan nu goed zorgen voor een betere wereld voor de kindertjes.
    Brrr Marjo zo koud maar daarna wordt je lekker warm.
    Erica Terpstra had ook zo'n bananendrank geproefd maar brrrr zei ze.blij dat de fietstour goed is gegaan.
    Geniet en ik ga straks verder lezen.
    Om mij heen zorg en warmte.misschien woensdag naar de Poort.
    Hier is het goed toeven met lieve verpleegkundigen,keukentafel en de schoonmaakploeg .helpen als ik het vraag.
    Zo nog even oefenen en dan komen Henk en de kinderen.
    Veel bezoek zet mij steeds terug nu even rusten.
    Knuffels,leef en reis mee in die andere wereld.
    Kus en morgen ben ik er weer.
    XxxxGina